Vinter i Rom
1984/85. Varmt i solen. Från en lätt kylig morgon steg värmen
allteftersom dagen led. Det gick utmärkt att ströva omkring bland
ruinerna, minnesmärkena och den fantastiska arkitekturen med
skissblocket i handen, sätta sig ner på en murkant och förnöjsamt
teckna ljuset och formen.
Vintern ger det vackraste ljuset över Rom och kullarna,
solen ligger lågt och ger relief.
Jag bodde på Svenska Institutet, studerade italienska
teckningar i deras gedigna bibliotek, besökte de flesta gallerier och
kyrkor av konsthistoriskt värde.
Och så satt jag och tecknade. Det fanns ingen
systematik eller plan att skildra speciella företeelser, bara se,
känna, uppfatta och teckna ner. Därför blev teckningarna utan
kommentarer och platsangivelser.
Vyerna och minnesmärkena är igenkännliga. De jag
kunnat namnge genom foton från böcker och på nätet har en exakthet
och en lekfullhet utan att bli anekdotiska. Några vyer tecknades flera
gånger och man kan se tecknarens frihet i att dra ifrån och lägga
till.
Teckningen flödade där efter 7 år på konstskola.
Borta var all teori, kvar fanns inspirationen från Canaletto,
Rembrandt, Tiepolo, G B Mola och Morandi. Deras sätt att teckna är
sammanblandade. Där finns något av mina försök att skildra
det skira ljuset över taken, parkerna och ruinlandskapen
En god vän var nere och hälsade på en vecka. Det
sammanföll med den värsta köldknäppen under mannaminne. Minus tjugo
grader i Firenze, fåren dog, grönsaker förstördes och det snöade i
Rom. Piazza Popolo var täckt av några centimeter blöt, halvt
genomskinlig snö. Kylan försvann i solen och allt smälte bort under
dagen. Några fina dagar blev det ändå för min vän och vi njöt av
solen, pastan, vinet och espresson.
Bland teckningarna finns de italienska drömmarna,
bilder som uppstår i fantasin, en frukt av det myckna tecknandet. En
dröm skildrades två gånger. Såg jag det i verkligheten? De två
versionerna är så lika att jag frestas att tro det men jag har aldrig
hittat förebilden i verkligheten.
Dessa teckningar från Rom upptäcktes många år efter
vistelsen
på min vind. Jag visste att de fanns men funderade aldrig över deras
värde. Som ett resultat av intrycken blev det många grafiska blad
efter vistelsen men teckningarna glömdes bort och arkiverades. Genom
att göra denna skissbok hoppas jag de inte glöms bort och kan vara
till glädje för andra.
Det finns så många goda författare som skildrat Rom genom tiderna.
Den eviga staden som lockat alla slags konstnärer. I denna skissbok har
jag tagit mig friheten att citera rader och avsnitt från ”Resenär i Rom”
från 1957 av H. V. Morton och ”Romerska bilder” med text av Torsten
Steinby och teckningar av Henrik Tikkanen från 1952
har inspirerat mig till denna utgivelse. I Henrik Tikkanens teckningar
från Rom känner jag en själsfrände, många vyer vi tecknade är de
samma och då upptäckte jag boken på ett antikvariat långt efter det
att jag varit i Rom.
Davey Hammarsten
Se teckningar från boken
Se boken
|