UDAIPUR
Rajastan Indien 2008
Anteckningar
Davey
Hammarsten
Se
reseskildring i PDF-format för bättre
layout. Kommentera
gärna i gästboken
Människan är som gräset
men hon är också ett universium. Alla dessa 560 000 människor i
Udaipur, interaktiva, ett ljudande liv, sammanställningar, sammanhang,
sociala band, beroendeförhållanden, livsyttringar, möten...
.......kreativitet, att vara
fri från avsikt och tanke, mål och destination, fullfölja eller
behärska. Vara sökande, prövande, öppen för flödet, strömmen.....
Blicken hos en desperat
människa, den fattiges blick, oemotståndlig, man bara ger. Blicken
hos den beräknande, krävande, man drar sig undan.
Mannen som inte gick att
prata med, han som tyckte att hela hans affär var värd att köpas. Det
var den också. Det var rörande enkla saker, inget antikt, bara banala
ting, hantverk, det mesta i trä, sten och tyg. Inget sofistikerat, därav
charmen. Bilar i trä, mortlar i marmor, fåglar i tyg, grova former....
från dagboken
, Udaipur, september 2008
|
Lal Ghat |
Udaipur är ljuvligt. Det har något
av vad jag förväntat mig men mer, det milda ljuset, färgerna och
behagliga livet. Där finns också smutsen, dammet och vanvården. Sjön
är övergödd, det växer friskt på ytan eller sjukt mycket. Troligen
går mycket avlopp fortfarande direkt ut i sjön. Här finns fattigdom,
slumområden men också välstånd, rika basarer och turism. Men är man
van vid Indien är det bättre här än på många håll. |
Efter en natts resa från Delhi var
jag långt ner i södra Rajastan. Udaipur ligger utmed några sjöar som
delvis är naturliga men som också utvidgats genom tiderna av
maharajorna, de stora kungarna, som ville öka sin prestige och positiva
eftermäle. Flera palats anlades utmed sjön och på öar. Det stora
palatset i gamla staden reser sig som en dröm utmed sjöns stränder,
nästan svävande i luften. Mitt i sjön i vitt ligger det gamla Lake
Palace, numera ombyggt till ett lyxhotell, lyxigare än de lyxigaste. Jag
hade ett rum på Dream Heaven Guest House med en enastående vy över
sjön och palatsen. Det var något billigare än Lake Palace. |
|
|
Eftermiddagssolen är milt
pastellfärgad. Mängder av fåglar och trollsländor i luften. Ljud hörs
från stadens gränder. Skolbarnen klädda i sina uniformer är på väg
hem. Några kvinnor tjattrar och bråkar under min balkong. Båtar styr ut
på sjön med turister för att se palatset utmed vattnet färgas gyllene
av solens sista strålar. |
En något sur hotellägare sitter på
altanen och tittar ut över sjön, pratar med personalen ibland, gör
ingenting i övrigt. Fåglar flyger förbi i flockar. Husen speglar sig
fläckvis i sjön där det inte växer alger. Fridfullheten breder ut sig.
Kvällen blir magisk, ljusen tänder upp palatsen och torgen, speglar sig
i vattnet. Böneklockor från hindutempel blandas med utroparna från
minareterna. På torget leker barn, jagar varandra . Timmarna går under
stjärnorna som tänds. Sitter här och bara är. |
|
Trapporna vid Lal Ghat |
Drömmer mest hela natten som om
djupsömnen inte fanns. Vaknar till bönutroparna och barnens rop och lek.
Fåglarna kvittrar. Torget på andra sidan viken är full av dem. De
flyger i svärmar, flockvis, gör eleganta gemensamma svängar över
vattnet och landar vid strandkanten eller i ett träd. Kvinnorna sköljer
ut kläder i vattnet nere vid trappornas slut. |
Jag vandrade genom gamla staden för
att hitta en bank. Här är ett liv präglat av turism. Men mellan
suverniraffärerna och handicraft-emporierna finns de vanliga
sötsaksbutikerna, grönsakshandlarna och hushållsaffärerna. Ett vitalt
och energiskt liv med alla överlevnadskonster. Detta lilla universum av
köp, sälj, bygg, tillverka, laga. Plåtslagare, snickare,
motorcykelverkstäder och bilverkstäder. Alla dessa affärer,
blomstrande, mindre blomstrande och några på gränsen till förfall.
Småskalighet, inriktning på en produkt eller butiker med nästan allt i
en salig röra. |
Vid vattnet nedanför palatset |
Vy från hotellet vid Hanoman Ghat mot
Lal Gahat, gamla staden. |
Han i hörnet som sålde fantastiskt
goda samosas. En enkel vegetarisk fyllning, kryddig, vällagad,
välfriterad. Serverades med lite sötsur sås, otroligt gott. Godare
lunch kunde jag inte hitta. Återkom varje dag till samma ställe.
A tt växla 100 dollar på en bank innebär att först hitta
fönstret eller rummet där växlingen ska ske. Efter lite flackande och
irrande i den livliga entrégången pekade en vänlig man mot
övervåningen. Där kom jag till ett svalt rum med diskar och bord,
datorer och massa papper. Tvärs över den glasade korridoren skymtade
mängder av stora datorstativ, terminaler och monitorer.
|
Jag lämnade fram 100 dollar och mitt pass med full
förtröstan. Det förflöt en stund med registreringar i en dator,
anteckningar gjordes i en liggare och ett papper skrevs för
utlämningsdisken. På dess baksida fick jag skriva namn, hotell och
hemadress samt en namnteckning. Med denna lapp i handen skulle jag till
fönster 16 i bottenvåningen, till en cashier för att få ut pengar i
rupees. En kvinna log medlidande och tog hand om lappen och sade att hon
skulle visa mig. Det var tur för jag skulle aldrig hittat med alla nummer
skrivna på hindi. Efter ytterligare en namnteckning på papperet, som
bevis på att jag var jag och inte någon annan som råkat hitta lappen,
fick jag ut mina pengar. |
Ett omgärdat tempelområde tjänade
som klassrum för en småskola |
En liten haveli mitt ute i viken
Del av Lake Palace
Turister på hotellet breder ut sig
på divanerna |
Det finns alltid en önskan hos
turisten att vara nära folket, det där att smälta in. Som
västerlänning är man numera inte en kuriositet som alla vill se utan
bara en påpassad presumtiv köpare. Kan man språket är redan det en bra
start för prutandet men ger inte alltid ett önskat resultat. Folket
börjar bli modernt och alla med inkomster bär på en mobiltelefon. Två
kvinnor med en scooter. Den hade kickstart vilket inte var ett problem
för den ene och den andra hoppade upp där bak. Klädseln var elegant
sari.
.
D essa gamla tygstycken är så vackert broderade, färgerna
naturliga och mönstret så varierat, från abstrakt till figurativt. Man
vet dock inte alltid vad som är tillrättalagt för turisterna och vad
som är äkta gammalt hantverk. Det går att bleka färger och patinera
ytor. Blev förtjust i ett hängande snöre med träkulor där små
fåglar i tyg var uppträdda med jämna mellanrum. Livfullt och dekorativt
där flera stycken kunde bilda en jalusi. Någon påhittig hantverkare
hade trätt upp små kameler istället vilket inte kändes lika äkta.
K öpte färggranna armringar, broderade små väskor, lakan med
tryckta mönster, leksaker, handbundna skissblock, parfymer och tvålar.
|
Sov bättre inatt, känner mig
utsövd. Kom tidigt iväg till palatset för en rundtur. Funderade över
om palatset ser större ut än det är. Den släta höga murytan avslutas
med utskjutande balkonger och tornrum. Där inne fanns en fantastisk
labyrint av gångar som användes av tjänarna för att snabbt kunna dyka
upp var som helst och stå till tjänst. Maharajan hade bredare väg upp
till lustgårdarna, pelarsalarna, takterrasserna, de inglasade balkongerna
och tornrummen med utsikt åt alla väderstreck. Spegelförsedda gemak,
mosaik i sten, glas, pärlemor och handmålat kakel.
Rum med miniatyrmålningar som till storleken på 100 x 150 cm inte
blev så mycket "miniatyrer" men stilen var liten med fin
pensel. Väggmålningar med ett myller av hus, människor, djur och
händelser som skildrar livet i palatset, maharajans deltagande i fester,
spelande polo, jagande tigrar, rådjur, vildsvin, leoparder och björnar.
Målningarna berättade oftast hela jaktförloppet i en bild. Först hur
jaktsällskapet med hundar föste tigern mot bakhållet där maharajan
satt gömd i en kamouflerad koja. En del av målningen visar att den blev
skadeskjuten, fick ett dödligt sår som lämnar blodspår i marken.
Tigern jagas in i en ravin där den slutligen dödas av jaktsällskapet
med spjut och svärd.
|
City Palace vid sjön Pichola
Sjön Pichola |
City Palace, borggården som vetter
mot staden. |
Gemak med divaner, hängande sängar, troner med sidenkuddar
i granna färger. Ångdrivna fläktar! Kanske mer som status. Det fanns
nog tillräckligt med tjänare till att fläkta kungen sval.
Mycket marmor, ljus sandfärgad kalksten, mosaikpelare, fönster med
stenornament och hela gallerverk i sten utmejslade i sirliga mönster.
Den sista maharajan och maharanin var bosatta i ett hörn av palatset.
Det verkar som om palatset utökades hela tiden och växte och varje
maharaja lade ytterligare en balkong eller torn till det redan enorma
palaset. Den populära dynastin Mervar hade regerat ända sedan 700-talet
och blev den äldsta i världshistorien innan de vid befrielsen
överlämnade allt till folkligt styre. Vid varje kröning fylldes ett kar
i marmor med 100 000 silvermynt där en fjärdedel gavs till palatsets
tjänare och resten distribuerades till de fattiga i staden. Mängder av
festivaler året runt gav inte grogrund för några folkliga uppror.
Vid en sluten gård de sk "haveli" högt upp i
palatset, en sal med oräkneliga mängder
pelare...
|
Udaipur har Asiens enda observatorie
för att studera solen. Kanske lyser solen här extra mycket och
förhållandena är goda. Man anordnade Udaipur Solar Race. Soldrivna
fordon från hela världen deltog i en tävling. I palatset fanns en
utställning med bilder på de uppfinningsrika farkosterna. |
|
|
En het morgon, den sista i Udaipur som
jag gärna återvänder till. Den vänliga atmosfären, de färggranna
basarerna och romantiska vyerna. Vitaliteten och energin. Ett fredligt
ställe. |
Teckningar
och text
Davey
Hammarsten
©
2009 Göteborg Sweden
|
|