30 augusti - 24 september 2012
Inget
utan verkan, frånvaron, icke deltagande, ger verkan, att vara så
stilla som möjligt ger verkan. Blickar ut över alltet, är i
mig alltid, denna kropp, stilla, stilla. Låt det komma till mig, det
som behövs.
Resan
till Tibet började i det inre. En längtan till det drömda landskapet,
fantasier om mystiska kloster högt uppe i bergen. Hemliga heliga rum
med munkar eller nunnor. Bergen som ramar in ensamheten, eremitlivet och
meditationen. Ingen vet var du är, ingen kan nå dig och ingen kan hjälpa
dig. Du är din egen herre, i världens mitt, i dess axel överblickande
jorden, dess förgångna, nutid och framtid.
När
man är där finns landskapet framför ögonen gnistrande vackert. Andfådd
av syrebristen hoppas man att målet för vandringen, eremitgrottan,
finns bortom krönet. Belöningen är ett ögonfägnande landskap
skiftande i skuggorna från vandrande vita moln, skuggorna som är så mörka
att de vrider på topologin.
Det
tibetanska folkets lidande under den kinesiskaockupationen är
obeskrivlig. Alla kloster som förstördes och skändades. Kineserna har
sedan dess invaderat landet i miljoner så att de är fyra gånger fler
än den tibetanska befolkningen. Tibetanerna får inte undervisning i
att läsa och skriva på tibetanska i den offentliga skolan. Kinesiskan
är förhärskande i stadsbilden med de kinesiska tecknen i stor skala
och de tibetanska i mindre. Kina har gjor enorma investeringar i vägar,
elektricitet, telefoni, radio och TV. Man har återuppbyggt och
renoverat kloster och betydelsefull arkitektur. Allt för att blidka
synen på sig själva i världens ögon och locka så många turister
som möjligt till landet. Turistindustrin vars intäkter de i stor utsträckning
tar själva liksom landets enorma rikedomar i mineraler, olja och
vattenkraft. Stora områden utanför städerna har växthusodlingar som
förlänger säsongen förgrönsaks- och fruktodlingar.
Tibetanerna
vill hellre ha sin frihet än detta välstånd. Nomaderna i norr vill
hellre röra sig fritt med sina yakar, får och getter än att tvingas
leva i de gratis erhållna fasta bostäderna. Nomader är löst folk som
går över gränser och svåra att kontroller tycker kinesiska
regeringen. Nomaderna är i vägen då de ska exploatera marken för
mineralutvinning, järnvägsbyggen, h’ydroelektriska dammar och områden
för underjordiska kärnvapensprängningar.
Lhasa
Potala
Lhasa
är en miljonstad numera från att ha inhyst 30 000 någon gång på
50-talet. Breda gator, stora öppna ytor och torg framför Potala
palatset som reser sig mäktigt mot skyn. Det är ett museum, ett tomt skal utan
Dalai Lama som flydde till Indien 1959. Det inre och fasaden är välbevarad
och lockar massor av turister inte minst från övriga Kina.
Vad tänker
de när de ser detta övergivna palats? Kanske betraktas det som slotten
och herrgårdarna i Frankrike och Tyskland som förlorat sina kungar och
adeln. Men man skulle också kunna tänka sig en tom Peterskyrka och
Vatikanen med påven i exil och allt bara är ett välbesökt museum.
Ett viktigt tillägg att även den italienska regeringen i så fall är
i exil och italienska folket levde under förtryck.
Jokhang
Det
religiösa centrat och livet har flyttat till Jokhang det allra
heligaste och mest vördade klostret och helgedomen i Tibet. Det som
gjorde allra störst intryck var alla tibetanska pilgrimer som vandrade
runt detta. Torget Barkhor framför klostret är sträng bevakat av
kinesisk polis och militär sedan oroligheterna och proteströrelserna
1989 och även så sent som 2008. Det finns inskription på en
sten utanför klostret från år 822 med den Sino-tibetanska överenskommelsen
om respekt för varandras gränser, att tibetanerna ska vara lyckliga
inom sina gränser och kineserna inom sina. Det har alltid varit täta förbindelser,
ekonomiska, religiösa och kulturella mellan länderna sedan dess men
med ömsesidig respekt ända tills Kina ockuperade Tibet under
1950-talet.
Det var fascinerande att se och försöka tolka deras uttryck under
vandring kring Jokhang. Vad fanns där av försoning och medkänsla
eller av sorg och bitterhet bakom ansiktena? Det var inte långt till tårarna
när man såg denna ström, ständiga ström, dag som natt.
Drak
Yerpa
Vi
gjorde vår första utflykt till eremitgrottorna vid Drak Yerpa strax öster
om Lhasa i en minibuss. Det var jag, Ann, Monika, Mikael, Leif och
Wangyal (Britt) tillsammans med Dolkar en tibetansk guide som är
bevandrad inom buddismen och Pemba en tibetansk chaufför som tidigare
varit munk och suttit i fängelse för upprorisk verksamhet.
De flesta av oss svenskar var acklimatiserade men ett visst illamående
kunde uppstå vid vandringar på den höga höjden. Vi passerade först
ett pass som sedvanligt var övertäckt av böneflaggor, en tacksamhetsgåva
och bön om lyckligt fortsatt färd.
Drak
Yerpas kullar och toppar var också översållade med böneflaggor som
om en jättespindel varit framme.
Drak Yerpa hör till det allra heligaste grottorna i centrala Tibet. Här
mediterade Guru Rinpoche och även Songtsen Gampo som var den tibetanske
kungen som introducerade buddismen i landet. Klostret Yerpa Drubde förstördes
totalt av kinesiska befrielsearmén 1959 och återuppbyggdes aldrig.
Kvar finns grottorna och de kapell som byggdes omkring öppningarna. Ett
antal munkar har återvänt under strikt kontroll från kineserna.
Naturskönt och spännande område. Höjden på 4500 m gjorde
vandringarna långsamma. Vi bodde i ett gästhus för pilgrimer. Vyn över
dalgången var underbart vacker och solnedgången gav berget en
fantastisk relief.
Tsurphu
Vi
är på väg nordväst om Lhasa till Tsurphu, hemvist för Karmapa
ordern vars inkarnation är
den tredje betydelsefullaste inom tibetanbuddismen. Hela infrastrukturen
som kineserna bygger upp passerades, fina breda vägar, kraftledningar,
mobilantenner och den berömda järnvägslinjen ända till
Beijing. Plötsligt viker vi av på den mindre vägen till dalgången
som leder upp till Tsurphu. Fälten gulnar och breder ut sig i dalen
mot de kala bergen och en klarblå himmel, Vi stannar för
att fotografera en grupp tibetaner som skördar med enkla skäror och
binder ihop säden till
knippen som läggs på högar. Både kvinnor och män hjälps åt och
barnen sitter under parasoller i skydd för den brännande solen. Borta
på ängarna betar yakar och en familj har slagit sig ner för lunch.
Bortom
en stor port med snöklädda toppar i bakgrunden
ligger klostret
Tsurphu som grundades 1187 och blev huvudsäte för den då etablerade
ordern Karmapa, en gren av Kagyupa ordern inom tibetansk buddism. De är
kända som de "Svarta hattarna" och den 16:e inkarnationen av
Karmapa ses på ett foto bära den ursprungliga hatten skänkt av
kinesiske kejsaren 1407. Han håller ett fast grepp om hatten för att
den inte ska flyga iväg, så kraftfull ansågs den vara. Den 16:e
Karmapa flydde till Sikkim 1959 vid den kinesiska ockupationen och dog
1981. Den 17:e Karmapa hittades 1994 i Tibet och kröntes i
Tsurphu. Men mitt framför näsan på kineserna flydde han 1999 till
Sikkim i Indien. Olyckligtvis utsågs en annan 17:e Karmapa av Dalai
Lama och denne bor i Daramsala i Indien. Den konflikten är ännu
inte löst.
Klostret har nu c:a 300 munkar kvar från de 1000 som fanns
före 1959. Högt ovanför klostret i de klippiga bergen finns
eremitgrottor och kapell. Här saknas Karmapa precis som Dalai Lama i
Potalapalatset men det religiösa livet fortsätter och för mig blev
det en stark upplevelse att naturen, arkitekturen och de suggestiva
andakterna med munkarnas rytmiska böner och recitationer.
Yakland
Tibet
är yakland, det finns fler yakar än människor och så alla får och
getter. Hjordarna breder ut sig på högslätterna med blånande bergen
som fond. Ett och annat nomadtält skymtar bortom floden som vi följer
långt in i det centrala Tibet. Nomaderna
använder allt på djuren, ullen, skinnet, köttet och mjölken som görs
till smör och ost. Yaksmöret används i den populära tedrycken som
jag aldrig lärde mig tycka om. Vi färdades på en skumpig väg med ett
brett och vackert panorama över landskapet för att besöka tre olika
kloster, Yangpachen, Dorje Ling och Galo Ani Gompa, som alla har återuppbyggts
mer eller mindre under senare tid. Vägar har byggts fram till klostren
och gästhus upprättats. Ironiskt nog väldigt mycket med kinesiskt
bistånd.
Yangpachen
Yangpachen
förstördes fullständigt av kineserna under kulturrevolutionen men har
sedan dess återuppbyggts. Det grundlades 1504 och var huvudsäte för
Sharmapa linjen inom Karma Kagyu orden (rödhattarna). Den 13:e Sharmapa
lever numera i Nepal. Arkitektoniskt är det väldigt stilrent och
vackert. Det ger en bild av hur klostren en gång i tiden kunde sett ut
i all sin prakt.
Dorje Ling & Galo Ani Gompa
Avhängare
till klostret är det lilla nunneklostret Dorje Ling strax söderut där
vi gjorde en övernattning i gästhuset. Nunnorna spelade på de stora
hornen och de små fagottliknande instrumenten från klostret tak så
att det hördes vida omkring. Solen sänkte sig i väster och kvällen
var magisk.
En
kort vägsträcka norrut från Yangpachen ligger Galo Ani Gompa
på sluttningarna till den stora bergskedjan
Nyanchen Tanglha. Vi sov i ett gästrum med en bedårande utsikt över
dalen som mera kan betecknas som en högplatå Sonam, en av nunnorna,
erbjöd sin lilla bostad för matlagning och samkväm.
Galo
Ani Gompa
Nästa dag vid
avfärden till Namtso stannade vi en stund hos hennes systers familj på
sluttningen nedanför klostret. Det gav en genuin inblick i tibetansk
hemmiljö med köket som det egentliga samlingsrummet. Centralt placerat
låg den vedeldade spisen och värmekaminen med upphöjda breda sittbänkar
runt omkring täckta av mattor och kuddar där man satt med korslagda
ben.
Traditionellt yaksmörte serverades med allehanda torkad frukt,
godis och kakor. Barnen tittade nyfiket på och en liten pojke
spelade teater med hatt och glasögon. Familjen samlades kring en
filmsekvens med Dalai Lama som en av våra medresenärer hade nerladdad
i sin mobil. Det väckte stora känslor och de äldre rördes till tårar.
Man började förstå Kinas rädsla för bilder av Dalai Lama och det
stränga förbudet som rådde omkring all skrift, tal och bild kring den
nuvarande högste andlige ledaren för tibetanerna. Rädslan ligger i de
politiska konsekvenserna
trots att Dalai Lama själv avsagt sig all världslig politisk makt. Den
senaste tidens självbränningar bland unga tibetanska munkar som
protest mot förtrycket av religionen och kulturen anses vara ledda av
”Dalai-gänget från utlandet. Det finns förstås ingen koppling.
Det finns en motsättning i att tillåta ett religionsutövande som
kinesiska regeringen stolt framhåller men förbjuda dess andliga ledare
att vara närvarande.
Namtso
Den
heliga sjön Namtso är den största saltvattensjön i Tibet på 4750 m
höjd, 70 km lång och 30 km som bredast. Söderut kantas den av
bergskedjan Nyenchen Tangla med toppar över 7000 m. Från den lilla
halvön på sydöstra stranden av Namtso där klostret Tashi Dor ligger
beläget i bergsgrottor ser man vida omkring med den storslagna sjön
skiftande i alla blå nyanser. Just vid denna årstid dominerar
regnskyarna. Man ser milsvitt hur de drar fram över bergen och slätterna.
Det var en stor naturupplevelse.
På
slätterna kring sjön vandrar nomaderna med sina hjordar. Turismen och
då speciellt den kinesiska har skapat ren guldgrävarestämning
vid Tashi Dor med
hastigt uppförda plåtskjul för hotell och restauranger utan några
sanitära inrättningar och vattentillförsel. De få toaletter som
fanns låg långt borta vid klostret eller så var de bemannade nära
hotellen låsta över natten. Man gjorde vad man behövde i naturen runt
omkring. Hundarna skällde hela natten och temperaturen sjönk vilket de
bräckliga skjulen inte kunde stänga ute, vare sig ljud eller kall
luft. Turisterna kom i mängder varje morgon i karavaner med bussar från
Lhasa för att sedan åka tillbaka på kvällen. Turisterna som kom i
stora SUV:ar stannade över natten för att dagen därpå ta sig till nästa
natursköna område på den tibetanska högplatåns karta över sevärdheter.
Klostret
Tashi Dor började som eremitgrottor och byggdes ut efterhand med
byggnader och gårdar framför grottöppningarna. En mängd kapell och
grottor finns runt halvön med höga fristående klippor som brutit sig
loss från berget och utgör heliga stoder, förankrade och överhöljda
med böneflaggor. Cirkulerande den ena stoden det antal gånger som
utgjorde din ålder var en bön om hälsa och tillfrisknande. Man kunde
också betala en munk eller nunna att göra detta för ens egen eller någon
annans räkning. Att passera mellan två ;tätt stående stoder blev en bön
om rening. I ett kapell finns guden Nyenchen Tanglha som rider på en häst
och bor i bergskedjan med samma namn mittemot sjön. Gudinnan Namtso med
blått ansikte ses ridande på en vattenorm. Det finns här starka
kvarlevor från Bonkulturen, den shamanismiska kulten som fanns innan
buddismen och som fortfarande utövas på vissa ställen.
Söderut
Våran
minibuss vände åter till Lhasa över passet vid Namtso och genom dalgångarna,
kantade av höga berg, genomskurna av högspända elkraftledningar,
vattendrag och den långa järnvägslinjen mellan Lhasa och Beijing. Vi
återsåg tibetaner skörda de mogna sädesfälten med handskäror och
binda till kärvar. Vid Lhasa tätnade förekomsten av växthus och mer
motoriserat jordbruk.
Dagen
därpå var vi på väg söderut genom den vida floddalen där
upprinnelsen till Bramhaputtra, Yarlung Tsangpu,
flyter bred och mäktig och som Kina girigt betraktar och försöker
exploatera för hydroelektrisk kraft. Skogsavverkningarna har påskyndat
utbredning av öken kring floden där stora sanddyner reser sig. Det bekämpas
med trädplanteringar och uppodling av dynorna med varierande resultat.
Med jämna mellanrum reste sig gigantiska reklamskyltar som var ren
propaganda för den kinesiska uppbyggnaden av Tibet. Leende tibetanska
barn som fick skola och omvårdnad. Sanningen är att de inte ens får
undervisning i sitt eget språk. Multietnisk skara av tibetaner och
kineser på en skylt hyllar folkets kulturella frihet. Rimmar dåligt
med vad kinesiska regeringen egentligen sysslar med. Tibetaner får inte
resa utomlands och deras anhöriga får inte inresetillstånd. Var finns
den religiösa och politiska friheten? Betyder kulturell frihet endast
bygdeföreningar som upprätthåller traditionell dans och konsthantverk
men som inte får ha andra åsikter?
Tsetang
Vi
övernattade två dagar i staden Tsetang som ligger vid nedre delen av
dalgången Yarlung som anses vara den tibetanska civilisationens vagga.
Här enades Tibet och en av de äldsta strukturerna är Yumbulagang som
omnämnts i legenderna 2000 år tillbaka men som förmodligen byggdes av
tibetanske kungen Songsten Gampo på 600-talet.
Det ursprungliga fortet
med ett högt bevakningstorn förstördes helt av kineserna under
kulturrevolutionen men återuppbyggdes 1982 och är numera ett kapell
som sköts av ett litet antal munkar. Dalgången nedanför Yumbulagang
som anses vara den först kultiverade i Tibet
och är
extremt bördig. Bönder som gör pilgrimsresor hit tar med sig en
handfull jord för att strö över sina egna åkrar och försäkra sig
om god skörd.
Klostret
Trandruk
nära Tsetang är ursprungligen en av Tibets
första tempelbyggnader och vissa påstår att det byggdes
tidigare än Jorkang i mitten av 600-talet. Tibet liknas vid en kvinnlig
demongudinna från den tidiga shamanismiska Bonkulturen som naglats fast
i marken och tämjts av buddismen. Tandruk
är en av dessa fästpunkter liksom Jorkang i Lhasa. Drak Verpa
som vi besökte tidigt under resan anses vara en av hennes armbågar som
sticker upp.
Sheldrak
Caves var Lama Guru Rinpoches första meditationsgrottor
på över 4000 m höjd som vi nådde efter några timmars dryg
vandring. Böljande gröna kullar med betande får på sluttningarna och
orädda ripor som vi matade. Fantastiskt mineralrika bergarter skiftade
i olika färger. I ett litet kloster med bara en munk med sina kattor bjöds
vi på te och kakor. Lite högre upp efter en brant klättring låg
grottorna som överblickade dalen. Bara läget med stora delar av
Himalaya i blickfånget ger platsen en andlig upphöjd dimension. Guru
Rinpoche medverkade till buddismen seger i Tibet vilket medförde uppförande
av Samye, det första buddistiska klostret i Tibet.
Samye
Klostret
Samye byggdes helt cirkulärt som en mandala efter de meditationsbilder
som är så viktiga inom tibetansk buddism, speglande den kosmiska
ordningen. I mitten av Samye finns det fyrkantiga palatset, en
sinnesbild för det heliga berget Meru som världens axel omgiven av
kontinenter, oceaner och berg i alla fyra väderstrecken. Den yttre
cirkulära muren med 1008 mindre stupor på krönet representerar bergen
som omger universum. Guru Rinpoche besegrade
landets demoner vid Hepori öster om Samye vilket fick symbolisera
buddismens slutliga seger över den gamla bonkulturen och banade väg för
detta första kloster som byggdes i slutet av 700-talet av den
tibetanske kungen Trisong Detsen. De första sju munkarna initierades här
under närvaro av lärda från Indien och Kina som också bidrog stort
till översättning av heliga skrifter till tibetanska. Arkitektoniskt
fick de centrala samlingssalarna och kapellen tibetanska drag i bottenvåningen.
Våning två byggdes i kinesisk tradition och den översta våning i
indisk stil.
Vi
bodde spartanskt på ett tibetanskt hotell men hade riktigt kulinariska
utsvävningar i en utomordentlig restaurang på den centrala huvudgatan
där vi också hittade en badinrättning med varm dusch. Samye förstördes ordentligt som alla andra kloster av röda
armen men återuppbyggs nu. Tyvärr uppförs en del moderna byggnader inom ringmuren. Det var populärt att
vandra runt muren, göra koran ett antal gånger och stanna till vid de
fyra stora portarna som vette åt de fyra väderstrecken. Tibetanerna
har också ett femte väderstreck inåt mot
mitten. Innanför det centrala palatset finns en kora med pelargång, bönehjul
och livliga målningar på väggarna som skildrar olika händelser ur Buddhas liv.
Den inre
koran
Chimpuk
& Yamalung
Guru
Rinpoche mediterade i grottorna vid Chim-puk långt in i dalgången nordöst
om Samye där det numera ligger ett nunnekloster. Upplevelsen av
nunnornas recitationer och rytmiska böner ackompanjerade av cymbaler,
klockor och trummor gav ett bestående intryck. Turisterna kom i skaror
och tyvärr blev stigen upp till grottorna kraftigt förorenad av allt
avfall, plastartiklar, burkar och även böneflaggor i sådan mängd att
de låg i drivor kring buskarna. Vi besökte också eremitgrottorna norr
om Samye vid Yamalung där ett litet nunnekloster klängde på den
branta bergväggen och mängder av böneflaggor strålade samman mot en
punkt på andra sidan klyftan. Här var ett rikt växt- och djurliv i
dalgångarna och jag fotograferade fåglar och harar samt getter, får
och yakar bland buskar, träd och markens alla örter, blommor,
suckulenter och mossor.
Yamalung
Drak Yangdzong
Det
var inte slut på pilgrimsvandringarna upp till eremitgrottor. Lite
nordväst om Samye väntade de berömda Drak Yangdzong grottorna ovanför
nunneklostret Chusi i vars gästrum vi övernattade. Till grottöppningen
ledde en brant 10 m lång stege och därifrån skulle man åla sig
igenom en trång hal gång uppåt till kamrarna och de allra heligaste
delarna där Rinpoche mediterat. Jag drabbades av illamående och fullständig
klaustrofobi efter att bestigit stegen. Hur vackert nu kamrarna därinne
än var med sina fantastiska kalstensformationer så återvände jag lättad
till den trygga avsatsen nedanför. Där hade en grupp tibetanska
pilgrimer samlats för en kopp yaksmörste och de bjöd oss på
godsaker. Fullt utrustade med pannlampor och ficklampor gick de
sjungande och glada raskt uppför stegen och in i grottorna. De hade
gjort det förut.
Övernattningen
vid Chusi nunnekloster bjöd på spektakulärt oväder med flammande
blixtrar och ett kraftigt forsande regn som trängde in ovanför gästrummets
ena fönster. Skådespelet utanför övervägde det lilla obehaget.
Morgonens utsikt över bergen var dramatisk och vacker som en kinesisk
tuschmålning.
Yamdrok-tso
På
väg till sjön Yamdrok-tso stötte vi på en bil som fastnat i den
strida fors som bildats av nattens regn. Vi gjorde ett försök att dra
loss den med våran minibuss men misslyckades. Det kom strax därefter
en kraftig fyrhjulsdriven polisbil som efter flera försök och hjälp
från våran sida fick loss bilen och ressällskapet.
Tacksamma och glada kunde de fortsätta vidare till grottorna i
Drak Yangdzong, Samye och Chim-puk. Våran karma hade bättrats på Mäktigt
flöt floden Yarlung Tsangpu vid sidan om oss på våran fortsatta färd.
På
slingrande serpentinvägar kom vi upp till passet Kamba-la på 4700 m höjd
och fick därifrån en grann blick av den turkosa och ringformade sjön
Yamdrok-tso som böjde av borta i fjärran där snöbergen tornade upp
sig. Från denna fotogeniska plats togs bilder i massor. Man fick se upp
så att inte tibetanernas uppklädda svarta lurviga hundar och yakar kom i blickfånget för då skulle deras ägare ha
betalt!
Yamdrok-tso
Yamdrok-tso tillhör en av Tibets fyra allra heligaste sjöar
och är tillhåll för demoniska varelser. Färden ner till klostret
Samding blev drömskt vacker och vi fick hejda chauffören för
fotopauser. Sjöns höga höjd har frestat kinesiska
administrationen att utvinna hydroelektrisk kraft av fallhöjden ner
till floden Yarlung Tsangpu (Brahmaputtra). Sjön har dock inget
naturligt utflöde utan upprätthåller balansen genom avdunstning
vilket gör att vattennivån i sjön kommer att sänkas med åren. Det
kommer att skapa stora miljöproblem liksom utfiskningen i sjön som
endast betjänar den kinesiska befolkningen i Lhasa då tibetanerna
anser det oheligt att äta fisk. Tibets
behov av elektrisk kraft skulle gott kunna tillfredsställas av småskaliga
energianläggningar från sol, vatten, vind och geotermi vilket vi såg
exempel påmen Kina vill förstås försörja sin växande befolkning.
Tibetanerna ser med oblida ögon på exploateringen av den heliga sjön
eftersom sägnerna förtäljer att Tibet går under om den skulle torka
ut.
Samding
Klostret
Samding ligger på en höjd mitt i den ringformade Yamdrok-tso och
blickar ut över en vidsträckt slätt söderut mot snöbergen i fjärran
som gränsar mot Bhutan. Ringlande vattendrag glänser i motljuset till
den delvis sanka slätten där tusentals yakar och får betar. Samding
var från början ett nunnekloster som leddes av den kvinnliga
inkarnationen av laman Dorje Pangmo. Vid mongolernas invasion 1716 förvandlade
hon alla nunnorna till grisar och hjälpte dem att fly. Hennes nuvarande
inkarnation arbetar för regeringen i Lhasa och kan medverka till att förbättra
situationen för tibetanerna i landet. Samding är numera ett kloster
med 30-tal munkar. Vi bodde i de stora sovsalarna tillhörande gästhuset
med en fantastisk utsikt. Solnedgång och soluppgång var ett sällsynt
skådespel.
Samding
kloster
Vägen
till Gyantse
Våran
färd till Gyantse började dramatiskt med ett totalt stopp alldeles i närheten
av klostret där en lastbil med ett osannolikt långt släp hade fastnat
i försöken att krångla sig förbi ett vägbygge. Alle man var ute ett
tag och hävde undan stenar från vägkanten för en passage. Det löste
sig till slut efter olika manövreringar av lastbilen och vår minibuss.
Kanske
är den vackraste vägsträckan i Tibet mellan Yamdrok-tso och Gyantse
som löper över två höga pass med vyer över dalar, snöhöljda berg
och glaciärer.
Vid
Kharo La passet på 5560 m kom man nära glaciären som löper ner från
Norin Kangs höjder på 7206 m. En turistfälla med massor av uppklädda
yakar och tibetaner som skulle ha betalt för att fotograferas. Vi
fastnade en god stund vid alla souvenirstånden.
Det
andra passet Simi La på 4330 m uppdagade ytterligare en hydroelektrisk
anläggning där flodens slingrande fördämning reflekterade ett starkt
grönaktig ljus, vad fanns i detta vatten?
Gyantse
Gyantse
är en betydande historisk handelsstad på vägarna till Sikkim och
Bhutan. Dess mest imponerande byggnad, den stora stupan, kumbumen
byggdes på 1400-talet samtidigt med fortifikationen, dzongen och
klostret Pelkor Chode. Staden har inte vuxit gränslöst som Lhasa utan
bevarat den lantliga idyllen med traktorer som drar höskrindor, kor och
yakar utanför husen mitt i de tibetanska gamla kvarteren och det
traditionella berömda spinnande och vävande med ull fortgår i alla hörn.
Gyantse
Kumbum är Tibets största och bäst bevarade. Dess trappstegsformade
pyramidala struktur är fullt av kapell, målningar och statyer på de
olika våningarna. Uppför tvärbranta
schakt med trappsteg når man till slut det cirkulära tornet på femte
våningen med en strålande utsikt över nejden och dzongen på den höga
klippan mitt i staden.
Gyantze
kumbum
Stupan
blev lyckligtvis inte förstörd under kulturrevulotionen men klostret
och dzongen har fått byggas upp och renoveras till stora delar. Ett
kapell i klostret Pelkor Chode rymde några av de bästa skulpturerna
jag såg under hela resan. De utstrålade en stark närvarokänsla, tidlöst,
formstarkt. När jag beslöt mig att betala avgiften för att
fotografera dem så hade kapellet stängt för dagen.
Hotfulla
svarta regnmoln hade formerats på himlen när vi gick nerför
huvudgatan. Det kom ett kraftigt skyfall och vi sökte skydd utmed några
butiker. Kvinnor satt där och spann ull och virkade kläder, hästdroskor
och cykelrikshor drog förbi.
Det
var en dryg brant vandring upp till dzongens
övre delar men vi kom aldrig in eftersom den var under
renovering. Hela turistparken nedanför dzongen med uppfarter och gångvägar
hade stark förfallit av brist på underhåll. Utsikten över den bördiga slätten mot bergen som kantade floddalen utmärkte dzongens
strategiska läge. Man kunde också se ringmuren kring klostret som var
ett skyddande tillhåll vid krig.
Det
hjälpte dock föga mot den brittiska invasionen med modernt artilleri i
början av 1900-talet då man ville försäkra sig om Tibet som en
buffertstat mot Ryssland. Över 700 tibetanska soldater dog på fyra
minuter. Engelskmännen begravde tibetanerna
ena dagen och satte upp fältsjukhus för de sårade den andra.
Tibetanerna begrep inte varför de sköts ena dagen och togs om hand den
andra. Om natten grävde de upp sina landsmän och tog deras döda
kroppar för sky burial, den gamla cermonin för döda uppe på höga höjder
där kropparna exponerades för gamarna.
Vi
gick till en tibetansk ringdans som utspelades på det centrala torget
nedanför dzongen i kvällens skymning. Dansen drog in alla åldrar,
gamla som unga, modernt och traditionellt klädda. Som brukligt när
tibetaner samlas för olika aktiviteter var kinesiska polisen närvarande
med bilar och mycket manskap. Tibetanerna har haft lite att sätta emot
engelsmän, ryssar, mongoler och kineser genom historiens lopp.
Shigatse
Färden
mot Shigatse gick genom ett platt flodlandskap, Tibets kornbod, bördigt
och gulnande till skörd.. Här fanns både skördetröskor och
traktorer. Kineserna tvingade under revolutionen bönderna att odla ris
istället för korn vilket ledde till missväxt och massvält. Ris växer
inte på så höga höjder vilket tibetanerna väl visste. Trafiken tätnade
in till Shigatse som är Tibets andra stad och expanderat oerhört efter
den kinesiska ockupationen. Vi checkade in på ett fint hotell och begav
oss iväg till klostret Tashilhunpo som är det största i Tibet och förblev
relativt orört under kulturrevolutionen. Som en hel stad ligger
klostret innanför en ringmur och inte långt därifrån finns dzongen på
en klippa och däremellan de tibetanska gamla kvarteren nästan precis
som i Gyantse. Klostret uppfördes på 1400-talet och blev säte för
den första Dalai Lama men är framför allt känt som säte för
Panchen Lama och alla dess inkarnationer. Den 11:e Panchen Lama försvann
spårlöst och har av kinesiska regimen ersatts med någon som nuvarande
Dalai Lama inte erkänner. Klostret har ett flertal mausoleum över de
Panchen Lama som begravts här. Mycket påkostade stupor eller chorten
med guldpläteringar och ädelstenar. I ett kapell finns den kommande
Buddha som en 26 m hög förgylld staty. Över 900 konstnärer arbetade
i fyra år med kapellet och 300 kg guld gick till förgyllningen.
Det
mest spännande var att gå
upp och ner genom gränderna bland bostadskvarteren för alla klostrets
munkar. Många var förfallna och övergivna sedan länge.
På
slutet av rundvandringen i klostret hamnade vi på en Tibetansk operaföreställning
som framför berättelser om Buddha eller ur Tibets historia. Vi såg
inte mycket av operan där vi stod bakom muren av människor.
Tibetanerna hade samlats i stor skara och tagit med sig hela familjen för
en picknick i det gröna. Det var som en stor folkfest och kanske var åsynen
av alla dessa glada tibetaner den bästa
avslutningen på resan. Morgonen därpå skulle vi resa till
Lhasa och sedan vidare med tåg till Beijing.
Slutord
Det
jag fick med mig från Tibet var en dorje, åskvigg i mässing som
skulle komplettera den klocka jag hade hemma, en mandala,
en cermoniskål som klingade vackert,
sju små mässingskålar, en oljelampa samt rökelser.
Under
tågresan till Beijing läste jag igenom en liten skrift jag köpte i en
bokaffär i Lhasa som behandlade den tibetanska buddismen. Mycket
sakkunnigt och initierat berättade den om alla turer i buddismens seger
i Tibet och dess utveckling. Den nämnde inte ett ord om Dalai Lama
vilket var en bedrift. Boken hade annars aldrig kunnat ges ut i Lhasa.
Davey
Hammarsten
©
Teckningar, text och fotografier
En
klocka med sin dorje liggande och en damaru, en dubbelsidig cermoniell
trumma.
KalaChakra Mantra med de 10 heliga stavelserna, 7 samflätade konsonanter
baserade på Sanskrit: Ham Ksha Ma La Va Ra Ya. Tre vokaler
representerade av månskäran, solen och flamman.
Teckningar
Tuschteckningar
PDF-
dokument
EPUB - bok |